در این مطلب از سایت آگهی و خرید و فروش دزار سمنان به سراغ دو محصول ایران خودرو رفته‌ایم که در دو کلاس متفاوت قرار دارند اما نزدیک بودن قیمتشان باعث می‌شود تا در بازار آزاد تاحدودی باهم رقابت داشته باشند. اگر شما هم قصد خرید پژو ۲۰۷ یا دنا پلاس را دارید، تا پایان مقایسه دنا پلاس اتوماتیک یا ۲۰۷ اتوماتیک ما را همراهی کنید تا در نهایت ببینیم دنا پلاس اتومات بخریم یا پژو ۲۰۷ اتومات؟

دنا پلاس به‌عنوان نسخه فیس‌لیفت و آپشنال دنا، نخستین بار در سال ۱۳۹۵ معرفی و به بازار عرضه شد. با توجه به کلاس قیمتی و آپشنی دنا پلاس، جای خالی نسخه اتوماتیک آن به شدت در بازار احساس می‌شد تا این‌که بالأخره ایران خودرو در سال ۱۳۹۹ به تقاضا بازار پاسخ داد و نسخه اتوماتیک این خودرو را عرضه کرد. دنا پلاس اتوماتیک فعلاً در یک تیپ و با پیشرانه توربو عرضه می‌شود و تاکنون با استقبال مناسبی از سوی خریداران روبه‌رو شده است.

معرفی پژو ۲۰۷ اتوماتیک

پس از معرفی دنلا پلاس و در ادامه معرفی و مقایسه دنا پلاس اتوماتیک با ۲۰۷ اتوماتیک به معرفی پژو می پردازیم. پژو ۲۰۷ نخستین بار در سال ۲۰۰۹ و در قالب پژو ۲۰۶ پلاس توسط این خودروساز فرانسوی رونمایی شد. نسخه اولیه پژو ۲۰۷ در سال ۱۳۸۹ و در دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک روی خط مونتاژ ایران خودرو آمد اما با شروع دور قبلی تحریم‌ها در سال ۱۳۹۱، تولید آن متوقف شد. پژو ۲۰۷ چند سالی در بازار ایران غایب بود تا این‌که ایران خودرو در سال ۱۳۹۵ این خودرو را با یک فیس‌لیفت ظاهری و اضافه کردن چند آپشن به خط تولید خود برگرداند.

پژو ۲۰۷ که یکی از پرطرفدارترین محصولات ایران خودرو در بازار محسوب می‌شود، تاکنون در نسخه‌های مختلفی عرضه شده است که ما در این‌جا گران‌ترین نسخه آن یعنی پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه‌ای را برای بررسی و مقایسه با دنا پلاس اتوماتیک در نظر داریم.

مقایسه ۲۰۷ اتومات و دنا پلاس اتومات از نظر طراحی

ظاهر پژو ۲۰۷ به لطف مواردی مثل پوزه برآمده، چراغ‌های پُف‌کرده با گرافیک به‌روز و ابعاد جمع‌وجور بدنه، جلوه‌ای اسپرت دارد که حداقل در بازار کشور ما برای قشر جوان جذاب است. درون کابین پژو ۲۰۷ هم اگر از رودری‌های مشابه پژو ۲۰۶ صرف‌نظر کنیم، سایر اجزا طراحی نسبتاً زیبایی دارند و صفحه نشان‌دهنده‌ها و غربیلک فرمان اسپرت در کنار مانیتور قرارگرفته در بخش بالایی داشبورد، حس نشستن در یک محصول به‌روز را به سرنشینان القا می‌کند.

دنا پلاس هم نسبت به بسیاری از خودروهای داخلی دیگر ظاهر به‌روزتری دارد و طراحان ایران خودرو سعی کرده‌اند با ترکیب المان‌های لوکس و اسپرت، چهره‌ای بینابین برای این خودرو خلق کنند که خرید دنا پلاس برای همه سنین جذابیت داشته باشد. کابین دنا پلاس هم که با الگوگیری از کابین هیوندای سوناتا نسل ششم (سوناتا yf) طراحی شده است، طراحی قابل‌قبول و جذابی دارد که مواردی مثل تزئینات طرح چوب داشبورد و پارچه مخمل داخل رودری‌ها، تاحدودی حس لوکس‌بودن را به سرنشینان القا می‌کند.

در مجموع برای مقایسه دنا پلاس اتوماتیک با ۲۰۷ اتوماتیک از نظر ظاهری بایستی بگوییم که دنا پلاس بیش‌تر برای علاقمندان به خودروهای لوکس و باابهت جذاب است اما پژو ۲۰۷ طرحی کاملاً اسپرت دارد که قشر جوان با آن ارتباط بسیار خوبی برقرار می‌کند. البته هیچ‌کدام از این دو خودرو از نظر هماهنگی در طراحی نمره خیلی بالایی نمی‌گیرند و یک‌سری ناهمگونی‌ها در چهره آن‌ها دیده می‌شود.

مقایسه آپشن های ۲۰۷ اتومات و دنا پلاس اتومات

با توجه به بازه قیمت دنا پلاس نسخه اتوماتیک و پژو ۲۰۷ اتوماتیک، هر دو خودرو از آپشن‌های مشترکی مثل تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم مالتی‌مدیا با مانیتور لمسی، دوربین دید عقب، سنسور پارک عقب، دی‌لایت، مه‌شکن جلو و عقب، شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی، فرمان با نیروی کمکی برقی و کروز کنترل بهره می‌برند. در این میان پژو ۲۰۷ اتوماتیک از سقف شیشه‌ای ثابت بهره‌مند است که در دنا پلاس وجود ندارد اما در مقابل دنا پلاس اتوماتیک هم با وجود سانروف، آینه‌های جانبی تاشو برقی و تنظیم برقی صندلی‌های جلو مقابل رقیب خود کم نمی‌آورد. بنابراین می توان گفت در مقایسه دنا پلاس اتوماتیک با ۲۰۷ اتوماتیک از نظر آپشن، تفاوت زیادی با هم دیگر ندارند.

مقایسه دنا پلاس اتوماتیک با ۲۰۷ اتوماتیک از نظر ایمنی

هر دو خودرو از ترمزهای چهار چرخ دیسکی در کنار سیستم‌های ABS و EBD و ایربگ‌های راننده و سرنشین جلو بهره می‌برند. در این میان پژو ۲۰۷ اتوماتیک از سیستم ترمز کمکی (EBA) بهره‌مند است که در رقیب وجود ندارد اما در مقابل دنا پلاس توربو اتوماتیک هم مجهز به ایربگ‌های جانبی سرنشینان جلو است که یک امتیاز مهم برای آن محسوب می‌شود. البته هیچ تست ایمنی رسمی از این دو خودرو منتشر نشده است و نمی‌توانیم در این باره قضاوت دقیقی داشته باشیم.

تجهیزاتدنا پلاس توربو اتوماتیکپژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه‌ای
تجهیزات ایمنی و حفاظتی
کیسه هوا

راننده و سرنشین جلو، جانبی

سرنشینان جلو (در مجموع ۴ عدد)

راننده و سرنشین جلو

(در مجموع ۲ عدد)

سیستم ترمز و پایداری

ترمز جلو دیسکی خنک شونده،

ترمز عقب دیسکی ساده،

ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع

الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)

ترمز جلو دیسکی خنک شونده، ترمز عقب دیسکی ساده، ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (EBA)

مقایسه مشخصات فنی ۲۰۷ اتومات و دنا پلاس اتومات

دنا پلاس اتوماتیک نیروی خود را از یک پیشرانه ۱.۷ لیتری توربو موسوم به EF7 TC با حداکثر قدرت ۱۵۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۱۵ نیوتن‌متر می‌گیرد که این پیشرانه نیروی خود را از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به محور جلو این سدان ایران خودرو منتقل می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد دنا پلاس توربو اتوماتیک هم به ترتیب برابر با ۸.۱ لیتر در صد کیلومتر و ۱۰.۵ ثانیه است. اگر بودجه کافی برای خرید خودرو دنا پلاس ندارید، از طرح فروش اقساطی دنا پلاس شرکت همراه مکانیک استفاده کرده و بدون ضامن و با اقساط بلند مدت مالک خودرو شوید.

پژو ۲۰۷ هم همان قلب تپنده معروف ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی TU5 را در سینه دارد. این پیشرانه حداکثر قدرت ۱۰۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۴۲ نیوتن‌متر را تولید و از طریق یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک روانه محور جلو این هاچ‌بک جوان‌پسند می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد پژو ۲۰۷ اتوماتیک هم به ترتیب برابر با ۷.۱ لیتر در صد کیلومتر و ۱۲.۶ ثانیه است.

برای مقایسه دنا پلاس اتوماتیک با ۲۰۷ اتوماتیک تجربه رانندگی را هم باید اهمیت داد. مقایسه تجربه رانندگی را طبق معمول از بررسی فضای داخلی و کیفیت سواری دو خودرو آغاز می‌کنیم. فضای کابین پژو ۲۰۷ کاملاً مشابه با پژو ۲۰۶ است و در آن شاهد فضایی قابل‌قبول برای سرنشینان جلو اما کوچک و تَنگ برای سرنشینان عقب هستیم که می‌تواند در مسافرت‌ها دردسرساز شود. دنا پلاس هم نسبت به سدان‌های هم‌رده خود فضای کابین چندان جادار و دل‌بازی ندارد اما بازهم وضعیتش بهتر از پژو ۲۰۷ است. از نظر فضای صندوق بار هم طبیعی است که دنا پلاس به عنوان یک سدان برتری قاطعی بر پژو ۲۰۷ هاچ‌بک داشته باشد. در بخش کیفیت سواری هم برتری با دنا پلاس است و سیستم تعلیق این خودرو نسبت به پژو ۲۰۷ عملکرد نرم‌تری دارد.

از نظر عملکرد فنی هم دنا پلاس اتوماتیک برتری قابل توجهی به پژو ۲۰۷ اتوماتیک دارد که با توجه به پیشرانه قوی‌تر مجهز به توربو و وجود ۲ دنده بیش‌تر در گیربکس، این قضیه طبیعی است اما از نظر هندلینگ کماکان پژو ۲۰۷ گزینه برتر میدان است و دنا پلاس گاهی در پیمایش پیچ‌های تند حسی از ناپایداری قسمت عقبی را به راننده منتقل می‌کند.

برای مقایسه گیربکس ۲۰۷ اتومات و دنا پلاس اتومات هم بایستی بگوییم گیربکس دنا پلاس به دلیل تکنولوژی جدیدتر و دارابودن ۲ دنده بیش‌تر، عملکرد بسیار نرم‌تر و بهینه‌تری نسبت به گیربکس AL4 پژو ۲۰۷ اتوماتیک دارد.

 

داخل دنا پلاس داخل پژو 207
مدل خودرودنا پلاس توربو اتوماتیکپژو ۲۰۷ اتوماتیک
پیشرانه

چهار سیلندر توربو شارژر با

آرایش خطی سیلندرها

چهار سیلندر تنفس طبیعی با

آرایش خطی سیلندرها

حجم موتور (cc)16451587
حداکثر قدرت۱۵۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور
حداکثر گشتاور۲۱۵ نیوتن‌متر در ۲۲۰۰ – ۴۸۰۰ دور۱۴۲ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور
گیربکس۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ‌ترونیک و مجهز به حالت‌های اسپرت و برفی

۴ سرعته اتوماتیک با قابلیت

تیپ‌ترونیک و مجهز به

حالت‌های اسپرت و برفی

مصرف سوخت (ترکیبی)۸.۱ لیتر در صد کیلومتر۷.۱ لیتر در صد کیلومتر
شتاب صفرتاصد (S)10.512.6
حداکثر سرعت (Km/h)205190

مقایسه شرایط بازار و جمع بندی

پژو ۲۰۷ در حال حاضر یکی از پرتقاضاترین خودروهای بازار کشور ما است و از نظر بازار فروش در نسخه‌های صفر کیلومتر و کارکرده برتری قابل توجهی به دنا پلاس دارد؛ هرچند قیمت پژو ۲۰۷ در بازار آزاد از دنا پلاس بیشتر است. از نظر خدمات پس از فروش و فراوانی قطعات یدکی هم با توجه به این که هر دو خودرو محصول ایران خودرو هستند، وضعیت مناسب و مشابهی دارند اما میانگین قیمت قطعات یدکی دنا پلاس کمی پایین‌تر از قطعات پژو ۲۰۷ است.

به عنوان کلام پایانی مقایسه دنا پلاس اتوماتیک با ۲۰۷ اتوماتیک می‌توانیم بگوییم که دنا پلاس اتوماتیک با توجه به مواردی مثل پیشرانه قوی‌تر، گیربکس به‌روزتر، آپشن‌های بیش‌تر، کابین جادارتر و مهم‌تر از همه قیمت ارزان‌تر، نسبت به پژو ۲۰۷ اتوماتیک گزینه ارزنده‌تری برای خرید محسوب می‌شود. اما اگر خودرویی جمع‌وجورتر برای استفاده‌های شهری می‌خواهید که در موقع نیاز خیلی سریع به پول نقد تبدیل شود، خرید پژو ۲۰۷ اتوماتیک را به شما توصیه می‌کنیم.

آگهی بیشتر...
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *