کوئیک R دنده ای صفر بخرم یا پژو ۲۰۶ تیپ ۲ کارکرده؟ برای یافتن پاسخ این سوال با «دزار» سایت آگهی و خرید و فروش سمنان همراهمان باشید تا به بررسی این دو هاچبک از نظر مشخصات فنی، طراحی و… بپردازیم. از آنجایی که قیمت کوییک در نسخه R دنده ای صفر کیلومتر و قیمت ۲۰۶ در نسخه تیپ ۲ کارکرده در یک بازه قیمتی قرار دارند، بعد از خواندن این مطلب از دزار میتوانید تصمیم بگیرید که کدام یک از این دو هاچبک را بخرید.
معرفی کوتاه کوییک r و پژو ۲۰۶ تیپ ۲
کوئیک R دنده ای نسخهای تازه از محصول نه چندان جدید سایپا است که با هدف پر کردن سبد محصولات سایپا و ایجاد تصور تنوع محصول به بازار عرضه شدهاست. سایپا برای ایجاد تفکری مثبت پیرامون محصول خود، خط تولید کوئیک R دندهای را از سال ۱۳۹۸ به پارس خودرو منتقل کرد تا مشتریانی که برای کیفیت اهمیت ویژهای قائل هستند، نسبت به خرید این خودرو اقدام کنند. کوئیک R هیچ تفاوتی با کوییک معمولی و ساینا ندارد و تنها طراحان سایپا سعی کردهاند با افزودن تعدادی خطوط رنگی، این خودرو را زیباتر جلوه دهند.
در سوی دیگر این مقایسه، هاچبک اسطورهای پژو قرار دارد، خودرویی که در ابتدای ورود به بازار ایران حکم سفینه فضایی را داشت، اما تولید بیوقفه آن توسط ایران خودرو سبب شده که پژو ۲۰۶ در کنار پراید به صحنه تکراری هر خیابان و کوچهای در کشورمان تبدیل شود. تیپ ۲ این خودرو که از پیشرانه ۱.۴ لیتری TU3 بهره میبرد، از ابتدای حضور در بازار ایران تاکنون روی خط تولید قرار دارد و حجم قابل توجهی از فروش ایران خودرو را به خود اختصاص میدهد. با وجود افت کیفیت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ طی سالهای اخیر، بازار خرید و فروش این خودرو همچنان داغ است و نسخههای کارکرده آن رقیبی جدی برای کوییک R سایپا محسوب میشوند. پیشنهاد میکنیم در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا قدم به قدم مقایسه کوییک R دندهای و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ را پیش ببریم و برنده قطعی این رقابت را مشخص کنیم.
بررسی کوئیک آر دنده ای
در ابتدای مقاله ” کوئیک R دنده ای صفر بخرم یا پژو ۲۰۶ تیپ ۲ کارکرده؟ ” به بررسی هاچبک سایپا میپردازیم. عدم توانایی خودروسازان بزرگ ایران در پاسخگویی به نیازهای بازار، سبب شده شاهد عرضه نسخههای مختلف از یک خودرو با اسامی مختلف باشیم که سعی دارد مصرفکننده را متقاعد کند با خودرو جدیدی مواجه شدهاست. کوییک R نیز یکی از همین خودروها است که بین اهالی بازار با نام کوییک دو رنگ شناخته میشود، چرا که رنگ سقف و چند قطعه دیگر از اجزای ظاهری آن با رنگ بدنه متفاوت است. سایپا و پارس خودرو تصمیم داشتند کوییک را در طرحهای مختلفی به بازار عرضه کنند، اما اکثر نسخههای عرضه شده این خودرو به بازار، مزین به رنگ سفید با سقفی قرمز هستند.
تغییر رنگ در فضای خارجی، به کابین کوییک R نیز رسیده است و رنگ قسمت میانی داشبورد خودرو با دیگر قسمتها تفاوت دارد. به جز قطعات یاد شده، هیچ تفاوتی میان کوییک معمولی و کوئیک R وجود ندارد و از امکانات آن میتوان به مواردی همچون سنسور پارک عقب، چراغهای مهشکن جلو و عقب، سیستم صوتی با چهاربلندگو، سیستم تهویه دیجیتال، روکش صندلی پارچهای و آینههای برقی اشاره کرد.
پیشرانه ۱.۵ لیتری M15، قدرتبخش محصولات سایپا طی چند سال اخیر بوده است و کوئیک R نیز از همین موتور بهره میبرد. این پیشرانه ۱.۵ لیتری هشت سوپاپ حداکثر ۸۷ اسببخار قدرت و ۱۲۸ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند و برای انتقال قدرت آن نیز از جعبه دنده پنج سرعته دستی استفاده شده است. شتاب صفر تا صد ۱۳ ثانیه، حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتربرساعت و مصرف سوخت ترکیبی ۷ لیتر در صد کیلومتر از دیگر مشخصات فنی کوییک R دندهای هستند. کیفیت ساخت نکته منفی بزرگ کوئیک R طی ۴ سال اخیر بوده است و خریداران این خودرو با مشکلات مختلفی دست به گریبان بودهاند.






بررسی پژو ۲۰۶ تیپ ۲
در ادامه مقاله ” کوئیک R دنده ای صفر بخرم یا پژو ۲۰۶ تیپ ۲ کارکرده؟ ” به سراغ هاچبک دوست داشتنی و اصیل پژو ۲۰۶ تیپ ۲ میرویم. اکثر مصرفکنندگان بازار خودرو ایران با پژو ۲۰۶ به طور کامل آشنا هستند و شاهد حضور این خودرو به وفور در خیابانهای کشور هستیم. ظاهر جذاب و جوانپسند این خودرو با وجود تناسب اجزا، امروزه دیگر همانند گذشته برای مخاطبین گیرا نیست، اما در مقایسه با تولیدات وطنی همچون تیبا ۲ و کوییک در وضعیت بهتری طبقهبندی میشود هرچند که قیمت پژو ۲۰۶ در نسخه تیپ ۲ کارکرده، تقریبا هم رده این دو خودرو بوده ولی نسخه صفر کیلومتر آن اختلاف محسوسی دارد.
کابین پژو ۲۰۶ نیز حس و حالی مرتبط با دهه ۱۹۹۰ میلادی دارد که این روزها با چاشنی کاهش کیفیت همراه شدهاست، اما باقی رقبای آن نیز در وضعیت متفاوتی قرار ندارند و به نظر میرسد همچنان کابین پژو ۲۰۶ در بحث ارگونومی نسبت به رقیب سایپا امتیاز بیشتری دریافت میکند. چراغهای مهشکن جلو و عقب، چراغ بدرقه، سیستم صوتی به همراه چهاربلندگو، دو کیسه هوا، سیستم تهویه دستی و روکش صندلی پارچهای از امکانات پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هستند، اما درصورتیکه نسخههای قدیمیتر این خودرو را خریداری کنید، تجهیزاتی همچون سنسور پارک عقب و سیدی پلیر را نیز دریافت خواهید کرد.
پیشرانه ۱.۴ لیتری هشت سوپاپ TU3، زیر کاپوت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ قرار دارد که حداکثر ۷۵ اسببخار قدرت و ۱۱۸ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. سیستم انتقال قدرت این خودرو نیز همانند کوئیک R، پنج سرعته دستی است. مصرف سوخت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نسبت به کوئیک R اندکی کمتر است و حدود ۶.۴ لیتر در صد کیلومتر برآورد میشود. حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتربرساعت و شتاب صفر تا صد ۱۴.۱ ثانیه از دیگر مشخصات فنی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هستند. نسخههای تولید شده پژو ۲۰۶ از سال ۱۳۹۱ به بعد با افت فاحش کیفیت مواجه شدهاند و مالکان خود را با دردسرهای مختلفی دست به گریبان کردهاند.
مقایسه ویژگی های فنی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با کوییک R
خودرو | |
کوییک R | پژو ۲۰۶ تیپ ۲ |
کشور سازنده | |
ایران | فرانسه |
سال (طراحی) | |
۱۳۹۸ | ۲۰۰۳ |
موتور | |
۴ سیلندر ۸ سوپاپه | ۴ سیلندر ۸ سوپاپه |
حجم موتور | |
۱۵۰۳سی سی | ۱۳۶۰سی سی |
حداکثر قدرت | |
۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه | ۷۵ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | |
۱۲۸ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه | ۱۱۸ نیوتن متر در ۳۴۰۰ دور در دقیقه |
جعبه دنده | |
پنج سرعته دستی | ۵ دنده دستی |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | |
۱۳ ثانیه | ۱۴.۱ ثانیه |
حداکثر سرعت | |
۱۶۰ کیلومتر در ساعت | ۱۷۰ کیلومتر در ساعت |
وزن | |
۱۰۶۵ کیلوگرم | ۱۰۲۴ کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | |
۳۹۸۹ طول ، ۱۶۸۸ عرض ، ۱۵۲۴ ارتفاع | ۳۸۲۲ طول ، ۱۶۵۲ عرض ، ۱۴۳۲ ارتفاع |
فاصله بین دو محور | |
۲۴۱۲ میلیمتر | ۲۴۴۱ میلیمتر |
مصرف سوخت ترکیبی | |
۷ لیتر در هر صد کیلومتر | ۶.۳ لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | |
۴۱ لیتر | ۵۰ لیتر |
ترمز و پایداری | |
ترمز جلو دیسکی ، ترمز عقب کاسهای | ترمز ضدقفل ABS و EBD و EBA (چهارکاناله) ، ترمز جلو دیسکی و ترمز عقب کاسه ای |
کیسه هوا | |
کیسه هوای راننده و سرنشین جانبی | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
سیستم صوتی | |
سیستم صوتی با پشتیبانی از USB – CD و چهار بلندگو | بلندگوی درهای جلو،پخش CD با کنترل پشت فرمان |
نتیجهگیری، ایرانیزه در برابر ایرانی اصیل!
در پایان مقاله ” کوئیک R دنده ای صفر بخرم یا پژو ۲۰۶ تیپ ۲ کارکرده؟ ” باید بگوییم که در شرایط فعلی بازار و با توجه به بزرگ شدن مکرر حباب قیمتها، برنده رقابت کوئیک R دندهای و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ کارکرده در کوتاه مدت قطعا هاچبک ایرانیزه فرانسوی است. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از دو دهه پیش در بازار حضور دارد و همچنان توسط ایران خودرو به تولید میرسد.
با این وجود به نظر میرسد خانواده محصولات پژو ۲۰۶ به آرامی در حال حذف شدن از بازار هستند و جای خود را به رانا و پژو ۲۰۷ واگذار میکنند. در بازه زمانی مشابه سایپا با نهایت توان در حال تولید و عرضه محصولات خانواده کوئیک است و در همین مدت کوتاه موفق شده کوییک را به مشتریان ایرانی معرفی کند. بنابراین پیشبینی میشود پس از مدتی طولانی، محصولاتی همچون تیبا ۲ و کوییک جایگزین پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵ شوند، اما تا دستیابی به چنین نقطهای زمان زیادی باقی مانده است.
انتخاب میان کوییک R صفر کیلومتر و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در حال حاضر انتخابی دشوار است؛ اما در هر صورت چنانچه در این رنج قیمتی به دنبال یک هاچبک صفر کیلومتر با طراحی جذاب و امکانات متنوع هستید که تا مدتها از پرداخت هزینههای تعمیرات و نگهداری راحت باشید خرید کوییک صفر کیلومتر انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. در غیر این صورت میتوانید به فکر خرید ۲۰۶ دوست داشتنی و اصیل باشید و از سواری با این هاچبک فرانسوی و کهنه کار بازار لذت ببرید.